Du har rett til å kreve erstatning, prisavslag og heving av boligkjøp hvis du har oppdaget skjulte feil og mangler. Du som kjøper har rett til å kreve å heve kjøpet hvis manglen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd.
I 2019 ble det vedtatt en forskrift til boligloven, eller avhendingsloven. Denne loven regulerer forholdet mellom selger og kjøper ved salg og kjøp av fast eiendom. Endringene setter blant annet høyere krav til tilstandsrapport og gjør endringer på hvilken part av kjøper og selger som sitter med risikoen ved bolighandel.
Er du usikker på om du har rett på erstatning, prisavslag eller heving av boligkjøpet? Eller rett og slett hva forskjellen på disse tre emnene er? Du kan ha rett på mer enn du tror.
Dette er de to viktigste punktene å iverksette så snart som mulig.
Det er viktig å reklamere (klage over feil og mangler) så raskt som mulig, og senest innen to måneder fra du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
Du trenger ikke å vite nøyaktig hva som er galt for å reklamere. Hvis du har oppdaget at det renner vann ned langs veggen i stuen, kan du reklamere over det, selv om du ikke vet om dette skyldes lekkasje fra taket, utett bad i etasjen over eller noe annet.
Lær alt du trenger å vite om reklamasjon her.
Hvis du reklamerer for sent, kan du miste retten til prisavslag eller heving, uavhengig av hvor god sak du ellers ville hatt.
Du kan reklamere over alt du måtte mene er en mangel. Hvis du er i tvil: Send en reklamasjon! Det er bedre å sende en reklamasjon for mye enn en for lite.
Når du reklamerer, er det viktig å få med hva du mener er feil, at du mener det et avvik fra kjøpsavtalen, og at helst at du krever prisavslag/erstatning eller heving.
Jeg har oppdaget noe jeg mener er feil med boligen med adresse …(skriv inn adressen)… Dette mener jeg gjør at jeg har krav på prisavslag/erstatning (eventuelt heving og erstatning). Det som er oppdaget er (se artikkel for mer informasjon om de ulike eksemplene, det er mulig din sak ikke står her, men ikke fortvil, dette er eksempler):
Reklamasjonen bør sendes til selger, eventuelt selgers boligselgerforsikring. Hvis du ikke har kontaktinformasjon til noen av disse, kan du i verste fall sende reklamasjonen til megler.
Reklamasjonen kan sendes i brev, på e-post, SMS eller lignende. Det er viktig at det skjer skriftlig. Du må kunne bevise at du har reklamert. Ta derfor kopi av brev før du sender det.
Hvis du er usikker på hvordan du skal reklamere, kan du ta kontakt med en av oss, så hjelper vi deg. Husk, hvis du er usikker på om du har rett på erstatning, prisavslag eller å heve kjøpet, er det bedre å reklamere en gang for mye, enn en for lite.
Nå som du har sendt reklamasjon på sakene du har oppdaget og har en delvis oversikt over situasjonen kontakter du Oslo Advokatkontor. Du kan også kontakte oss for å få bistand med å reklamere på din sak.
Dersom du er i tvil om de feil og mangler som er oppdaget gir grunnlag for et prisavslag (eller heving av kjøpet), foretar Oslo Advokatkontor gratis vurdering av din sak.
Hver uke gjennomfører vi saksvurderinger hos boligkjøpere som har fått hjelp av boligkjøperforsikringer som Help Forsikring, Legal24 med flere.
Ring +47 400 19 400 eller fyll inn skjemaet under.