Ofte skriver boligselger at arbeidet er utført av fagfolk uten å oppgi konkret navn. Spørsmålet er hva slags rettigheter boligkjøper har dersom det senere viser seg at badet må utbedres grunnet byggefeil ved badet?
Skrevet av
Senioradvokat Tine Beate Eriksen
11. juni 2021
Selger fyller som regel ut et egenerklæringsskjema når en bolig selges “som den er”. Dette skjemaet anses som en del av salgsdokumentene som boligkjøper mottar og gjør seg kjent med før kjøp. I egenerklæringen må selger svare på om det er utført arbeid på bad, og om det er utført av faglærte med dokumentasjon.
Ofte skriver boligselger at arbeidet er utført av fagfolk uten å oppgi konkret navn. Spørsmålet er hva slags rettigheter boligkjøper har dersom det senere viser seg at badet må utbedres grunnet byggefeil ved badet?
Som regel blir man avvist av boligselger og boligselgerforsikringsselskapene, og i avslaget blir det ofte argumentert med at jobben er gjort av fagfolk og at selger var ukjent med de påviste byggefeilene.
Vi bistår jevnlig boligkjøpere som får krav avvist med denne begrunnelsen. I en slik situasjon er det viktig å være klar over at selger må fremlegge dokumentasjon som tilsier at salgsopplysningen faktisk stemmer. Dersom selger ikke kan fremlegge denne typen dokumentasjon i forbindelse med reklamasjonssaken, så viser avgjørelser fra domstolene at boligkjøpere vinner frem med anførsel om at selger har gitt uriktige og misvisende informasjon om det aktuelle arbeidet.
Det er også verdt å merke seg at domstolene oppstiller en plikt for selger til å undersøke om utførende håndverkere har tilstrekkelig faglig kompetanse til å utføre de aktuelle arbeider. Dersom selger ikke har foretatt denne typen undersøkelser i forkant av arbeidene, kan vedkommende heller ikke videreselge boligen med opplysninger om faglært arbeid på baderommet.
Oslo Advokatkontor AS bistod boligkjøpere i sak hvor dokumentasjon og fagkompetanse ble et tema i lagmannsretten. Saken handlet om et bad hvor selger hadde informert om at dette var pusset opp av fagfolk. Etter overtakelse oppdaget boligkjøper bla. at flis løsnet fra underlaget og sprekker flere steder i flisene.
Protector Forsikring ASA avviste ansvar og viste til at det var fagfolk som hadde utført arbeidet. Underveis i saken kom det imidlertid frem at selger hadde funnet håndverkerne via en lokal malerbutikk, og at han ikke hadde sjekket opp deres formelle kompetanse. Selger forklarte videre at håndverkerne stilte opp i arbeidsklær uten logo og krevde svart betaling, og kunne følgende ikke framvise dokumentasjon.
Lagmannsretten mente at selger var sterkt å bebreide for at han i en slik situasjon hadde krysset av ja på spørsmål om faglært arbeid. Retten uttalte også at opplysninger om utført arbeid på et baderom er svært sentral informasjon, og at det derfor er viktig at informasjonen som gis til interessenter faktisk stemmer.
Boligkjøper fikk dermed medhold i at selger hadde brutt sin opplysningsplikt etter avhendingsloven og vant frem med krav om prisavslag/erstatning.
Oppdaget byggefeil som ikke er redegjort for i egenerklæringsskjema eller takstrapporten? Eller er du misfornøyd med dårlig utført arbeid og ønsker å klage på håndverker? Kontakt Oslo Advokatkontor, vi hjelper deg med håndverkertvister.