Dersom du avdekker feil og mangler etter at du har kjøpt en bolig, er det viktig å reklamere innen rimelig tid. Dersom du for eksempel har fått avslag fra boligselgerforsikringen fordi de mener at du har reklamert for sent, så er det også viktig å undersøke om selskapets standpunkt står seg. Vi hjelper deg med å vurdere om du fortsatt har ditt krav i behold.
10. juni 2021
Dersom du avdekker feil og mangler etter at du har kjøpt en bolig, er det viktig å reklamere innen rimelig tid. Dersom du for eksempel har fått avslag fra boligselgerforsikringen fordi de mener at du har reklamert for sent, så er det også viktig å undersøke om selskapets standpunkt står seg.
Vi hjelper deg med å vurdere om du fortsatt har ditt krav i behold, kontakt oss for rask bistand.
Etter loven så løper fristen fra man “oppdaget eller burde oppdaget” avtalebruddet/mangelen. Først og fremst – dette er en konkret vurdering i hver enkelt sak.
Les om tjenestene vi tilbyr vedrørende oppdagelse av skjulte feil og mangler.
Der våre klienter har fått avslag fra boligselgerforsikringen fordi det hevdes at de har reklamert for sent, så ser vi ikke rent sjelden at selskapene argumenterer for at du som kjøper burde oppdaget mangelen på et langt tidligere tidspunkt enn hva de har belegg for å hevde.
Det er viktig å være klar over at fristen ikke nødvendigvis begynner å løpe med en gang man finner et avvik. Som kjøper har du også en viss tid til å faktisk vurdere hva dette avviket innebærer og om dette fremstår som et forhold som ikke er i samsvar med den avtalen du har signert på.
Vi hører fra tid til annen fra klienter at de har reklamert i tide, fordi de tross alt er innenfor 5-årsfristen. MEN – innenfor denne fristen må du også reklamere “innen rimelig tid”.
Den absolutte fristen på 5 år er relativt enkel å forholde seg til. Denne gjelder i 5 år fra tidspunktet du overtok boligen.
Hvor raskt er “innen rimelig tid”? I følge Høyesterett må man reklamere innen 2-3 måneder fra man oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Vurderingen er konkret i hvert enkelt tilfelle, men etter 3 måneder kan toget ha gått. Med andre ord si heller ifra litt for tidlig enn litt for sent.
Det følger av forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd at forbrukeren må reklamere « innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget» mangelen.
Les mer om tidsfristen ved å reklamere innen rimelig tid, du kan også lese om om reklamasjon på lovdata.no.
Det skal ikke mye til for å avbryte fristen. Det bør alltid reklameres skriftlig. Det er tilstrekkelig å sende en e-post eller brev der du informerer om at du har avdekket feil og mangler og at du derfor vil kreve prisavslag og erstatning. Dokumentasjon på kravet slik som årsak, omfang og kostnader kan du oversende senere.
Dersom selger har vært grovt uaktsom, uærlig eller for øvrig handlet i strid med god tro, er det ingen frist som løper.
Kort fortalt – har selgeren din vært fullt klar over mangelen og unnlatt å opplyse deg om forholdet, så kan du fortsatt ha et mangelskrav i behold, selv om du i utgangspunktet har reklamert for sent.
Det er bedre å reklamere en gang for mye, enn å risikere å tape et rettmessig krav.
Jo før du reklamerer overfor selger, jo bedre er det. Selv om du ikke har full oversikt over mangelen og kostnadene med å utbedre, så kan dette komme senere. Det viktigste er at du ikke mister kravet ditt overfor selger og forsikringsselskapet. Vi bistår deg gjerne med å reklamere overfor rette vedkommende. Ta heller ikke avslaget fra boligselgerforsikringen for god fisk. Det er ikke sikkert du er for sent ute, selv om forsikringen skulle mene dette.
Vi bistår deg også gjerne dersom du allerede har fått avslag fra boligselgerforsikringen, og du trenger hjelp til å vurdere om du har reklamert i tide. Ta kontakt.