Meny
mail E-post

Forsikringsselskapenes bruk av ikke-godkjente takstmenn

employee image

Skrevet av

Partner/Advokat/ Glenn Ulrik Halvorsen

23. august 2023

I dag er det ingen krav til takstmenn sin kompetanse når det skal lages boligsalgsrapport eller i en tvist etter kjøpet.

Nå snakkes det om at takstmenn som lager den nye tilstandsrapporten skal oppfylle kompetansekrav. Tenker at det er fint, og det vil hjelpe.

MEN det som trengs er kompetente og uavhengige takstmenn i tvister mellom boligkjøper og selgerforsikringen. Disse bør godkjennes av et offentlig organ for å sikre at rapportene blir utarbeidet av takstmenn som er uavhengige og har tilstrekkelig kompetanse. ✅

Det som skjer i dag fra forsikringsselskapene (inkludert Help forsikring) er at de bruker takstmenn uten tilstrekkelig uavhengighet og kompetanse ⛔️

Dette gir feil rapporter (ofte reparasjonsmetoder som er veldig billige og ikke i samsvar med krav i teknisk forskrift) 😡

Dette gjør forsikringselskapene utelukkende for å spare utbetalinger på bekostning av en boligkjøper💸

Send meg gjerne spørsmål eller kommentarer til glenn@oslo-advokatkontor.no

Mine tanker, konkludert

I dagens situasjon er det tydelig at det ikke eksisterer noen formelle krav til kompetanse for takstmenn som utarbeider boligsalgsrapporter eller som er involvert i tvister etter boligkjøp. Diskusjonen om å innføre kompetansekrav for takstmenn som utarbeider tilstandsrapporter er en positiv utvikling. Det vil sannsynligvis bidra til å heve kvaliteten på slike rapporter og dermed bedre beskytte boligkjøperne.

Imidlertid er det fortsatt et betydelig behov for å sikre at takstmenn som er involvert i tvister mellom boligkjøpere og selgerforsikringsselskaper er både kompetente og uavhengige. Dette kan best oppnås ved å etablere en godkjenningsprosess gjennom et offentlig organ. Dette vil sikre at rapportene som brukes i slike tvister er utarbeidet av takstmenn som ikke har noen interessekonflikter og har tilstrekkelig kompetanse.

Det er viktig å merke seg at dagens praksis, der forsikringsselskapene benytter takstmenn som mangler uavhengighet og kompetanse, fører til feilaktige rapporter som ofte inneholder billigere reparasjonsmetoder som ikke oppfyller tekniske forskrifters krav. Dette resulterer i at forsikringsselskapene sparer penger på bekostning av boligkjøperne. Det er derfor avgjørende at det tas skritt for å endre denne praksisen og sikre at boligkjøpernes interesser blir bedre ivaretatt.

Spørsmål besvares gjerne

Har du spørsmål i tilknytning til forsikringsselskapene bruk av takstmenn, bruk e-post eller mobil:

Advokat Glenn Ulrik Halvorsen
Advokat Glenn Ulrik Halvorsen er spesialist på boligtvister.
Gratis saksvurdering

Ring +47 400 19 400 eller fyll inn skjemaet under.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.